« Wintertips

Gepubliceerd op 28-11-2019

Het is winter. Binnen de Chinese geneeskunde staat winter voor het seizoen waarin het waterelement domineert, met donker, koude, stilte, langzaam, rust.

Van oudsher is het de bedoeling dat je in de winter wat meer naar binnen keert, Er heerst rust in de natuur én in jezelf. Maar ook melancholie en angst komen ‘s winters vaker voor, evenals depressie. Dit hoort een beetje bij de winter en het tekort aan daglicht. Een goede aanvulling met vitamine D 3 kan helpen.

Nieren

Het waterelement hoort bij de organen blaas en nieren, die weer verbonden zijn met de botten. ‘s Winters krijgen veel mensen last van hun botten, van stijfheid, vastzittende nek en schouders, rugklachten, gespannen spieren of pijnlijke voeten. Ook verergeren reumatische klachten en komen blaasontstekingen vaker voor. Warme voeten zijn belangrijk: ’s avonds een voetenbadje met Chinese verwarmende kruiden, een theebuiltje of etherische olie doet wonderen.

Balans

Toen er nog geen elektrische verlichting was, betekende winter vroeg naar bed en iets later op. Door de versnelling van de maatschappij en technische ontwikkelingen is dit gebruik verdwenen, maar het zou voor het lichaam wel beter zijn om bij te tanken. Meer rust, meditatie, vroeger onder de wol en iets later beginnen en ook overdag wat rustiger aan doen. Wel naar buiten, contact maken met de natuur, een lekkere wandeling maken en vooral veel zelfreflectie en verstillen. Eens de balans opmaken, bekijken wat goed gaat in je leven en kijken hoe je de dingen die wat minder gaan, kan verbeteren.

Verwarmende voeding

Qua voeding kun je ‘s winters beter stamppotten, zelfgemaakte soep en verwarmende voeding en kruiden gebruiken, om te zorgen dat je ‘kacheltje’ blijft branden. Kaneel, gember of kurkuma doen het goed om je systeem te verzorgen. Met gemberthee moet je wel een beetje opletten, die leidt de warmte van je kern naar buiten en zet je poriën open: beter dus ’s zomers drinken om af te koelen – tenzij je verkoudheid voelt opkomen en de thee drinkt voor je met een kruik onder de wol kruipt. Ook een koud ontbijt (zoals ontbijtgranen, yoghurt of smoothie) is ‘s winters zo niet verstandig: het kost energie om weer op te warmen. Kies liever voor pap, warme havermout met amandelmelk, abrikoos, noten en wat kardemom erdoor.

winter-01574924028.jpg